Програма географічно-краєзнавчого гуртка
Географічне краєзнавство – є важливим етапом вивчення учнями взаємозв’язків між фізико-географічними об’єктами, природою та суспільством, пізнання рідного краю, вивчення та збереження багатств навколишнього середовища, формування туристсько-спортивних та краєзнавчих знань, умінь і навичок засобами позашкільної освіти.
Програма географічно-краєзнавчого гуртка розрахована на учнів 8-9 класів, протягом одного навчального року.
Вона забезпечує актуальне, теоретично-практичне пізнання рідного краю.
При створенні програми бралося за мету якомога повніше вивчити компоненти місцевості, розвивати уміння і практичні навички, творчі здібності, виховувати бережливе ставлення до природи, сприяти розумінню прекрасного довкілля свого краю.
Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:
1. Пізнавальна компетентність: уміння досліджувати та раціонально використовувати природні ресурси, знайомитися та вивчати природні багатства рідного краю, кліматичні та погодні умови, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу.
2. Практична компетентність: досліджувати, проводити пошукові роботи, оформляти польовий зошит та щоденник досліджень за вибраною темою, орієнтуватися на місцевості за допомогою карти та компасу, проходити маршрути за легендою, встановлювати намет, розпалювати вогнище, готувати страви в похідних умовах на вогнищі, долати природні перешкоди, дотримуватися основних правил техніки безпеки участі у туристських подорожах та змаганнях.
3. Творча компетентність:складати топографічні карти, описи маршрутів 1-3 денного походу, брати участь в екскурсіях, акціях, пошуковій та дослідницькій роботі.
Програма має особливу структуру в повторенні і поглибленні знань і навичок в комплексі екскурсійно-практичних досліджень. Значна увага приділяється самостійній роботі учнів, створенні проект - презентацій. Проведенні окремих занять велику допомогу можуть надавати працівники музеїв, архівів, господарських підприємств.
Програма розрахована на 70 годин, передбачено 6 розділів, 12 практичних занять , 8 екскурсій.
Залучення учнів до роботи в гуртку сприяє розширення світоглядного пізнання від загального до конкретного, пояснення глобальних географічних закономірностей на прикладі природного комплексу свого краю.
Навчально-тематичний план
№ |
Назва розділу,тема |
Усього |
Теоретичних |
Практичних |
Екскурсій |
1 |
Розділ І Вступ. |
2 |
2 |
- |
- |
1.1 |
Вступне заняття. |
1 |
1 |
- |
- |
1.2 |
Наш край на карті України, Херсонської області. |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
Розділ ІІ Топографічна підготовка |
10 |
6 |
4 |
- |
2.1 |
Умовні знаки. |
1 |
1 |
- |
- |
2.2 |
Масштаб. |
2 |
- |
1 |
- |
2.3 |
План його ознаки |
1 |
1 |
1 |
- |
2.4 |
Географічна карта |
2 |
1 |
1 |
- |
2.5 |
Орієнтування на місцевості. |
4 |
3 |
1 |
- |
3 |
Розділ ІІІ Природні умови і ресурси |
28 |
20 |
4 |
4 |
3.1 |
Рельєф рідного краю. |
2 |
1 |
- |
1 |
3.2 |
Геологія області, району. |
4 |
2 |
1 |
1 |
3.3 |
Корисні копалини рідного краю. |
2 |
2 |
- |
- |
3.4 |
Погода, клімат. |
4 |
4 |
- |
- |
3.5 |
Гідрологічні особливості району,області. |
4 |
3 |
1 |
- |
3.6 |
Ґрунти. Рослинно-тваринний покрив. |
8 |
4 |
3 |
2 |
3.7 |
Фенологічні спостереження. |
1 |
1 |
- |
- |
3.8 |
Природозаповідна діяльність на Херсонщині. |
2 |
2 |
- |
- |
3.9 |
Узагальнююче заняття. |
1 |
1 |
- |
- |
4 |
Розділ 4 Господарство краю |
12 |
7 |
2 |
3 |
4.1 |
Населення. Трудові ресурси. |
4 |
2 |
1 |
1 |
4.2 |
Господарський комплекс району. |
8 |
5 |
1 |
2 |
5 |
Розділ 5 Соціальна сфера |
8 |
7 |
- |
1 |
5.1 |
Освіта, наука, культура. |
1 |
1 |
- |
- |
5.2 |
Побутове обслуговування. |
1 |
1 |
- |
- |
5.3 |
Пам’ятки історії та культури рідного краю. |
4 |
3 |
- |
1 |
5.4 |
Топоніміка географічних об’єктів. |
2 |
2 |
- |
- |
6 |
Розділ 6 Походи |
8 |
4 |
3 |
|
6.1 |
Організація проведення туристичних походів. |
5 |
2 |
3 |
- |
6.2 |
Узагальнююче заняття. |
2 |
2 |
- |
- |
6.3 |
Підсумки роботи гуртка. |
|
|
|
|
6.4 |
Резерв часу |
2 |
- |
- |
- |
|
Разом |
70 |
47 |
13 |
8 |
Зміст програми
Розділ І
Вступ (2 год)
1.1 Вступне заняття (1 год)
Зміст і завдання роботи гуртка. Особливості роботи географічно-краєзнавчого гуртка. Джерела краєзнавчих знань.
1.2 Наш край на карті України, Херсонської області (1 год)
Особливості географічного положення населеного пункту. Положення на карті області та України.
Розділ ІІ
Топографічна підготовка (10 год)
2.1 Умовні знаки (1 год)
Основні умовні знаки. Способи зображення рельєфу. Практичне значення умовних знаків.
2.2 Масштаб ( 2 год)
Масштаб. Види масштабів.
Практичне заняття.
Визначення масштабів планів, карт за даними.
2.3 План його ознаки (1 год)
План. Основні його ознаки.
Практичне заняття.
Складання плану місцевості.
2.4 Географічна карта (2 год)
Географічна карта, класифікація карт. Види карт: топографічні, туристичні.
Практичне заняття.
Читання топографічних і географічних карт.
2.5 Орієнтування на місцевості (4 год)
Способи орієнтування на місцевості за компасом, небесними світилами. Визначення сторін горизонту. Поняття про азимут. Магнітне відхилення. Топографічна зйомка.
Практичне заняття.
Складання схем маршруту. Орієнтування за картою, компасом на місцевості. Рух за азимутом.
Розділ ІІІ
Природні умови і ресурси (28 год)
3.1 Рельєф рідного краю ( 2 год)
Особливості рельєфу своєї місцевості. Взаємозв’язок рельєфу з іншими природними компонентами.
Екскурсія. Спостереження за формами рельєфу.
3.2 Геологія області, району ( 4 год)
Геологічна будова місцевості. Типи гірських порід. Особливі геологічні об’єкти.
Екскурсія. Відслонення гірських порід.
Практичне заняття.
Складання геологічної карти району.
3.3 Корисні копалини ( 2 год)
Корисні копалини рідного краю. Проблеми і перспективи області та району в забезпеченні мінеральними ресурсами.
3.4 Погода, клімат ( 4 год)
Місцеві ознаки та прогноз погоди.
Прилади для метеорологічних спостережень та їх устрій. Термометр, барометр, гігрометр, опадомір, флюгер. Щоденник погоди. Особливості клімату. Народні прикмети.
Захист проектів: «Моя улюблена пора року»
3.5 Гідрологічні особливості району,області (4 год)
Поверхневі води області, району. Підземні води, джерела, колодязі.
Проблеми і перспективи водопостачання Лепетищини.
Практичне заняття.
Опис колодязів, джерел.
3.6 Ґрунти. Рослинно-тваринний покрив ( 8 год)
Основні генетичні типи ґрунтів району. Карта ґрунтів свого краю. Меліоративні заходи, охорони ґрунтів.
Екскурсія. Ознайомлення з ґрунтово-рослинним покривом.
Екскурсія. Спостереження за тваринним світом.
Практична робота.
Виготовлення годівниць для птахів.
3.7 Фенологічні спостереження (1 год)
Сезонні зміни в природі. Пори року. Правила введення фенологічного журналу. Календар сільськогосподарських робіт.
3.8 Природозаповідна діяльність на Херсонщині (2 год)
Природно-заповідний фонд Херсонщини. Мальовничі куточки Лепетищини: Болгарська, Каїрська, Гола балки.
Презентація заповідних територій області.
3.9 Узагальнююче заняття (1 год)
Розділ IV
Господарство краю (12 год)
4.1 Населення. Трудові ресурси ( 4 год)
Населення, забезпеченість трудовими ресурсами. Соціально -професійний склад.
Практичне заняття.
Робота з статистичними даними.
Екскурсія. Відвідування центру зайнятості. Проблеми і перспективи зайнятості населення.
4.2 Господарство ( 8 год)
Особливості господарського комплекс району.
Практичне заняття.
Складання схеми галузевої структури господарства району. Спеціалізація господарства. Промисловість району.
Екскурсія. Підприємство. Агропромисловий комплекс району.
Екскурсія. Фермерське господарство.
Транспортний комплекс району. Зустріч з працівника транспортного комплексу. Проблеми і перспективи розвитку.
Розділ V
Соціальна сфера (8 год)
5.1 Освіта, наука, культура ( 1 год)
Особливості розвитку освіти, науки, культури в області та районі. Проблеми і перспективи розвитку.
5.2 Побутове обслуговування ( 1 год)
Підприємства побутового обслуговування.
5.3 Пам’ятки історії та культури рідного краю ( 4 год)
Вивчення пам’яток історії та культури. Видатні особи рідного краю.
Екскурсія. Районний краєзнавчий музей.
Охорона пам’яток історії та культури.
5.4Топоніміка (2 год)
Джерела знань географічних об’єктів. Походження географічних назв.
Розділ VI
Походи ( 8 год)
6.1 Організація проведення туристичних походів (5 год)
Ознайомлення та вироблення основних навичок під час походу. Організація проведення туристичних походів.
Практичне заняття.
В’язка вузлів. Розробка маршруту, туристське спорядження, набір продуктів, вкладання рюкзака, встановлення намету, розведення багаття . Перша долікарська допомога в поході, склад похідної аптечки.
Конкурс на кращу розповідь про похід.
6.2 Узагальнююче заняття ( 2 год)
Географічна вікторина «Пізнай свій рідний край». Знайомство з умовами акції «Мій рідний край», «Історія міст і сіл».
6.3 Підсумки роботи гуртка ( 1 год)
Підведення підсумків роботи за рік.
Резерв часу ( 2 год).
Програма гуртка
краєзнавчо-геогрфічного гуртка
загальноосвітніх навчальних закладів
70 годин
|
Календарно-тематичне планування
№ з-п |
Тема |
Кількість годин |
Календарні строки |
1. |
Вступ. Що вивчає географічно-краєзнавчий гурток. |
1 |
|
2. |
Наш край на карті України, Херсонської області. |
1 |
|
|
Розділ ІІ Топографічна підготовка (10 год) |
|
|
3. |
Умовні знаки. |
1 |
|
|
|
|
|
4. |
Масштаб. Практичне заняття №1 Визначення масштабів планів, карт за даними. |
1 |
|
5. |
План, основні його ознаки. |
1 |
|
6. |
Практичне заняття №2 Складання плану місцевості. |
1 |
|
7. |
Географічна карта, класифікація карт. |
1 |
|
8. |
Практичне заняття №3 Читання топографічних і географічних карт. |
1 |
|
9. |
Орієнтування на місцевості . Компас. |
1 |
|
10. |
Магнітне відхилення. |
1 |
|
11. |
Топографічна зйомка. |
1 |
|
12. |
Практичне заняття №4 Складання схем маршруту Орієнтування за картою,компасом на місцевості. Рух за азимутом. |
1 |
|
|
Розділ ІІІ Природні умови і ресурси (28 год) |
|
|
13. |
Рельєф рідного краю. |
1 |
|
14. |
Екскурсія фотографування цікавих форм рельєфу. |
1 |
|
15. |
Геологія області, району. |
1 |
|
16. |
Особливі геологічні об’єкти (використання мультимедійних технологій) . |
1 |
|
17. |
Екскурсія до геологічних об’єктів ( на відслонення гірських порід) . |
1 |
|
18. |
Практичне заняття №5 Складання геологічної карти досліджуваного району. |
1 |
|
19 |
Корисні копалини рідного краю. |
1 |
|
20. |
Проблеми і перспективи області у забезпеченні мінеральними ресурсами. |
1 |
|
21. |
Підземні води, джерела, колодязі. |
1 |
|
22. |
Практичне заняття №6 Опис колодязів, джерел. |
1 |
|
23. |
Погода, клімат. |
1 |
|
24. |
Прилади для метеодосліджень: термометр, барометр, гігрометр, опадомір, флюгер. Щоденник погоди.
|
1 |
|
25. |
Прогноз погоди. Місцеві ознаки. Народні прикмети. |
1 |
|
26. |
Захист проектів: «Моя улюблена пора року» (з використанням мультимедійних технологій) . |
1 |
|
27. |
Поверхневі води області, району. |
1 |
|
28. |
Проблеми і перспективи водопостачання Лепетищини. |
1 |
|
29. |
Ґрунти краю. Меліоративні заходи, охорона ґрунтів. |
1 |
|
30. |
Екскурсія з метою вивчення ґрунтів району. |
1 |
|
31. |
Рослинність краю. |
1 |
|
32. |
Використання і охорона рослин (Гербаризація) . |
1 |
|
33. |
Тваринний світ краю. |
1 |
|
34. |
Екскурсія візуальне спостереження за тваринами, фотографування . |
1 |
|
35. |
Практична робота № 7.Виготовлення годівниць для птахів. |
1 |
|
36. |
Практична робота № 7 (продовження) Розвішування годівниць в межах школи та скверах селища. |
1 |
|
37. |
Фенологічні спостереження. Календар сільськогосподарських робіт. |
1 |
|
38. |
Природозаповідна діяльність на Херсонщині. |
1 |
|
39. |
Презентація заповідних територій області. |
1 |
|
40. |
Узагальнююче заняття. |
1 |
|
|
Розділ IV Господарство краю (12 год) |
|
|
41. |
Населення,забезпеченість трудовими ресурсами. Соціально -професійний склад. |
1 |
|
42. |
Практичне заняття № 8. Робота з статистичними даними . |
1 |
|
43. |
Екскурсія до центру зайнятості. |
1 |
|
44. |
Проблеми і перспективи зайнятості населення. |
1 |
|
45. |
Господарський комплекс району. |
1 |
|
46. |
Практичне заняття № 9 Складання схеми галузевої структури господарства району. |
1 |
|
47. |
Промисловість району. |
1 |
|
48. |
Екскурсія на промислове підприємство. |
1 |
|
49. |
Агропромисловий комплекс району. |
1 |
|
50. |
Екскурсія на фермерське господарство. |
1 |
|
51. |
Транспортний комплекс району. |
1 |
|
52. |
Зустріч з працівника транспортного комплексу. Проблеми і перспективи розвитку. |
1 |
|
|
Розділ V Соціальна сфера (8 год) |
|
|
53. |
Освіта, наука, культура. |
1 |
|
54. |
Побутове обслуговування. |
1 |
|
55. |
Вивчення пам’яток історії та культури. |
1 |
|
56. |
Видатні особи рідного краю. |
1 |
|
57. |
Екскурсія до районного краєзнавчого музею. |
1 |
|
58. |
Охорона пам’яток історії та культури. |
1 |
|
59. |
Топоніміка географічних об’єктів. |
1 |
|
60. |
Походження географічних назв. |
1 |
|
|
Розділ VI Походи ( 8 год) |
|
|
61. |
Вивчення основних навичок у поході. Організація проведення туристичних походів. |
1 |
|
62. |
Практичне заняття №10. В’язка вузлів. |
1 |
|
63. |
Практичне заняття №11 Розробка маршруту, туристське спорядження, набір продуктів, вкладання рюкзака, встановлення намету, розведення багаття . |
1 |
|
64. |
Практичне заняття №12 Перша долікарська допомога в поході, склад похідної аптечки. |
1 |
|
65. |
Конкурс на кращу розповідь про похід (презентації,фотогазети,буклети). |
1 |
|
66. |
Географічна вікторина «Пізнай свій рідний край». |
1 |
|
67. |
Знайомство з умовами акції «Мій рідний край», «Історія сіл і міст України ». |
1 |
|
68. |
Підсумки роботи гуртка. |
1 |
|
69-70 |
Резерв часу |
2 |
|
Прогнозований результат
Учні повинні знати:
- особливості географічного положення свого краю;
- умовні знаки їх практичне значення;
- види масштабів;
- класифікація карт;
- особливості рельєфу своєї місцевості ;
- закономірності геологічної будови;
- корисні копалини рідного краю;
- гідрологічні особливості Лепетищини;
- генетичні типи ґрунтів;
- закономірності рослинного-тваринного світу;
- соціально- професійний склад населення;
- спеціалізація господарства району ;
- туристське спорядження для подорожі по рідному краю;
- склад похідної аптечки;
- основні пам’ятки історії та культури;
Учні повинні вміти:
- знаходити і показувати свій населений пункт на картах області та України;
- визначати масштаби планів, карт за даними;
- складати план місцевості;
- читати топографічні та географічні карти;
- орієнтуватися на місцевості за допомогою місцевих ознак, компасу, карт;
- вміти рухатися за азимутом;
- визначати закономірності поширення основних форм рельєфу і типів рельєфу;
- вести щоденник погоди;
- визначати проблеми і перспективи водопостачання Лепетищини;
- виготовляти годівниці для птахів;
- спостерігати сезонні зміни в природі;
- складати схему галузевої структури господарства району;
- в’язати основні туристські вузли;
- складати опис маршруту 1-3-денного походу.
Список рекомендованої літератури
Магдич Л.Л. Путівник місцями бойової слави Великолепетиського району.
Велика Лепетиха.:Районний методичний кабінет, 2012.
Байназаров А.М. і др. Дидактична мозаїка з географії.-Х.:» Основа», 2005.
Совенко В.В.Розв’язування географічних задач .- Б.: КОІПОПК,2009.
Борисова.І.І. Внеурочная работа по географи.-М.: Просвещение,1988.
Красило.М.П. Організація роботи з географічного краєзнавства і туризму.-Т. УМКВО 1988.
Никонова.М.Н. Практикум по географическому краеведению.-М.:
Просвещение,1985.
Шебзухов.В.В и др. Всем кто в пути .- С.:,1988
Шальков.Ю.А Здоровья туриста.- М.:Ф.и.С,1987.
Програма географічно-краєзнавчого гуртка.docx (88273)