Населення світу, 10 клас

20.11.2013 12:35

Тема : Населення світу.

Мета : сформувати в учнів систему знань про кількість, склад та закономірності     розміщення населення планети; актуалізувати поняття «природний рух», «природний приріст», соціально-економічні причини, що впливають на народжуваність та смертність; навчити характеризувати типи відтворення населення та напрями демографічної політики;розвивати уміння працювати з картографічними, …статистичними матеріалами, створювати та аналізувати; виховувати аналітичні здібності.

Обладнання: політична карта світу, фізична карта світу, атласи, карта населення світу, таблиці, графіки.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент….

ІІ. Мотивація уроку.

    Люди є головним багатством будь-якої країни, від яких залежить соціально-економічний розвиток суспільства, від діяльності залежать позитивні і негативні зміни в навколишньому середовищі. Ось чому приділяється велика увага вивченню насення, динаміці статево-вікової структури, рівню освіти, зайнятості в расовому, етнічному складу. Сьогодні існують спеціальні науки:

Демографія – досліджує закономірності відтворення населення.

Етнографія – наука, яка вивчає побутові й культурні особливості народу.

Географія населення – вивчає розміщення населення на земній кулі в залежності природних і економічних умов.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

      Географічна розминка .

      Кросворд.

По горизонталі:

1.Як називається процес співвідношення народжуваності до смерті?

2.В’їзд громадян до країн називається … .

3.Який фактор зменшує кількість населення?

4.Виїзд за межі країни називається … .

5.Заходи, які є обов’язковими для громадян певної країни.

6.Наука, яка вивчає закономірності відтворення населення.

7.Який фактор збільшує чисельність населення?

8.Наука, яка вивчає побутові і культурні особливості народу.

9.Процес переміщення населення називається … .

   По вертикалі ключове слово.

   ІV. Вивчення нового матеріалу.

Проблема уроку: «Чи дійсно старіння населення світу породжує проблеми».

1.Кількість населення на Землі.

Сукупність людей, які проживають на певній території називається населенням. Облік населення здійснюється за двома видами: постійний та перепис. Постійний здійснюється місцевими органами влади (реєстрація народження і смерті, шлюбів і розлучень, в’їзд  та виїзд).Перепис населення здійснюється один раз в десять років, дає якіснішу картину про склад населення (володіння мовами, рівень освіти, національний склад населення).

Кількість населення постійно змінюється. Проаналізуємо графік за атласом с.9.

-         Коли спостерігається стрімке збільшення населення?

-         Проаналізуємо діаграму зміну кількості населення світу.

1999 рік – населення сягнуло 6 мільярдів чоловік, що майже вдвічі більше в порівнянні з 1960 роком, на січень 2011 рік-6,8 мільярдів, тобто населення збільшується щорічно на 1,2%-79 мільйонів осіб ( Франція).

 Населення не завжди зростатиме, тобто уповільниться зростання. Населення поступово перейде до нульового рівня.(Європа)

 п. ХХІІ ст. чисельність зупиниться на позначці 11-12 мільярдів. За даними ООН – 2012р. -7 мільярдів, 2025р. – 8 мільярдів, у 2045р. – 9 мільярдів.

2. Фактори, які впливають на кількість населення.

Робота в групах.

Перша група.

1.     Покажіть на  карті регіони світу, де переважає І-ІІ тип відтворення.

2.     Які причини пов’язані з низькою та високою народжуваністю в різних країнах(Індія, Україна, Китай, Німеччина, США, Бангладеш, Нігерія…).

3.     Проблеми, які характерні для даних країн з різним типом відтворення.

Опрацювати за підручником с.39-40.

Друга група.

1.     Як міграційний процес впливає на кількість населення?

2.     Поясніть терміни: «сальдо міграцій», «відплив умів».

3.     Покажіть на карті країни, де переважає еміграційний та імміграційний процес.

Опрацювати за підручником с.42-43., атлас с.10.

Третя група.

1.     Покажіть на карті країни де здійснюється демографічна політика.

2.     Назвіть заходи, які пов’язані з демографічною політикою різних країн.

3.     Поясніть «одна сім’я – одна дитина», «одна сім’я– дві дитини».

Опрацювати с.41, схема с.39.

  За даними ООН 2009-2050рр. в 45 розвинутих країнах населення зменшується : Росія-33млн., Японія-25млн., Україна-15млн., Німеччина-8., Польша-7.7млн..

  За даними ООН - 128млн.(61%) - імміграційний процес в розвинутих країнах, 82 млн.(39%) – в розвиваючих країнах.

3.Статево - вікова структура населення.

   Статево – вікова структура населення залежить від природного та механічного руху. Внаслідок низької народжуваності збільшується чисельність людей похилого віку, що і призводить до зростання смертності даної категорії.

 Проаналізуємо мал.11 в атласі. – статева структура населення світу.

-         Назвіть регіони в яких переважає чоловіче та жіноче населення.

-         Статево – вікова структура - це співвідношення чоловічого та жіночого населення по відношенню до населення різного віку.

-         Проаналізуємо слайд статево-вікова структура населення.

-         Які наслідки в процесі зростання похилого віку?

Старіння нації породжує проблеми, пов’язані із забезпечення фінансової стабільності людей похилого віку.

Запитання:

-         Запропонуйте заходи, які б сприяли вирішити фінансову проблему людей похилого віку.

V. Закріплення нових знань умінь та навичок.

1. Терміни:

«кількість населення»,«відтворення», «типи відтворення», «природній приріст населення», «природній рух», «механічний рух», «міграції», «імміграція», «статево-вікова структура», «міграційна політика», «демографічна політика», «сальдо міграція».

2.Тести.

1.Кількість населення Землі становить:

а)5,6млрд. осіб; б)6млрд. осіб, в)6,8млрд. осіб.

2.Найбільш заселена частина світу:

а) Азія; б) Австралія; в)Європа.

3. На зміну кількості населення Індії в основному впливає:

а) кількість емігрантів; б) кількість іммігрантів;в) природній приріст.

4. Виберіть приклад, що характеризує І тип відтворення населення:

а) 28-10 =18пром; б)33-12=21пром; в) 16-10=6.

5. Виберіть показник природного приросту, що є характерним для України:

а) 10 пром.; б)1 пром.; в)-7пром..

6. Політику державного стимулювання народжуваності проводить:

а) Індія; б) Німеччина; в) Південна Африка.

3. Географічний практикум.

Задача

Розрахуйте сальдо міграцій за рік, якщо на початку року в країні проживало 10мільйонів чоловік, на кінець року 11,5 млн., а природній приріст за рік складав 250 тисяч чоловік.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

1.     Підручник, опрацювати №6,7;

2.     Нанести на контурну карту 10 країн найчисельніших….

 

Населення світу, 10 клас.doc (46080)
Населення світу, 10 клас.ppt (4214272)