«Інтерактивні технології навчання на уроках географії»
Актуальність дослідження даної теми обумовлена модернізацією освіти, де одним з напрямків є якість знань, зв'язана з підвищенням ефективності навчання по предметних дисциплінах . Класно-визначена система не забезпечує таку ефективність навчання, у результаті чого , губиться інтерес до предмета , знижується рівень знань. Одним зі шляхів рішення цієї проблеми є використання інтерактивних методів навчання , спрямованих на розвиток учнів. Сучасний період розвитку суспільства потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам.
Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів. Розв'язання цих актуальних проблем можливо лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток учня. Найбільш ефективними є підходи, які направлені на те, щоб залучати учнів у активне, спільне і засноване на критичному аналізі навчання.
Інтерактивні педагогічні форми і методи включають у себе спільну групову роботу, дебати, моделювання, рольові ігри, дискусії, індивідуальні й групові творчі роботи. Ці методи навчання не тільки підвищують інтерес учнів до предмету, але й забезпечують глибоке засвоєння змісту, вироблення навичок і відданість загальнолюдським цінностям. Учнів треба втягувати в дискусії й заохочувати питання. Це робить обстановку в класі більш демократичною, творчою, емоційною.
Інтерактивне навчання - це специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має передбачувану мету - створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Слово “інтерактив” прийшло до нас з англійської мови від слів “взаємний” і “діяти”. Отже, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання реалізує конкретну мету – створити комфортні умови навчання та виховання, які забезпечать активну взаємодію всіх учнів.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання у співпраці, коли вчитель і учні - рівноправні суб'єкти навчання. В результаті організації навчання діяльності за таких умов у класі створюється атмосфера взаємодії, співробітництва, що дає змогу вчителеві стати справжнім лідером дитячого колективу. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, створення проблемних ситуацій.
Елементи деяких інтерактивних методик: - у роботі задіяні всі учні класу; - учні вчаться працювати у групі (команді);
- формується позитивне ставлення до опонента;
- кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; - за короткий час вивчається багато нового матеріалу; - формуються навички толерантного спілкування;
- вміння аргументувати свою точку зору;
- знаходити альтернативне рішення проблеми. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, конструктивно мислити, приймати продумані рішення. Це навчання, занурене у спілкування, діалогове навчання. Призначення такого навчання полягає в тому, щоб по-перше передати знання, по-друге, усвідомити цінність інших людей.
Інтерактивні методи зручно застосовувати із аудіовізуальними засобами навчання. При цьому з їхньою допомогою можна продемонструвати яскраві географічні об'єкти і явища, використовуючи досить дешеві носії інформації. Інтерактивні засоби дозволяють керувати вчителю й учню потоком інформації, акцентуючи увагу на найбільш цікавих чи складних моментах досліджуваного матеріалу. Використання мультимедийних інтерактивних засобів у сполученні з аудіовізуальними при висновку зображення на великий екран істотно може підвищити наочність навчання і підвищити мотивацію до нього. Комп'ютерні анімації дозволяють наочно й у динаміку розглядати багато географічних об'єктів і явища. На великому екрані як би "оживають" схеми і взаємозв'язки між об'єктами і явищами. При цьому навчання проводиться з безумовним дотриманням санітарних норм використання комп'ютерної техніки, оскільки цілком відсутній її шкідливий вплив на учнів. По-друге, досить перспективне використання навчальних геоінформаційних систем (ГІС) - особливих інтерактивних систем, здатних на новому технічному рівні реалізувати збір, систематизацію, збереження, обробку, оцінку, відображення і поширення даних і як засіб одержання учнями на їхній основі нової навчальної інформації і знань про просторово-тимчасові явища. Представляється дуже ефективним використання навчальних ГІС при зіставленні тематичних карт різного змісту на ту саму територію, будь те чи материк невелика ділянка місцевості. Тоді засвоєння знань про взаємозв'язки стане більш цікаво і захоплююче.
Ефективність впровадження інтерактивного навчання, забезпечується спеціальною організацією навчального процесу, яка складається з кількох етапів. На підготовчому етапі формуються мікрогрупи. При цьому враховують позитивний емоційний стан мікрогрупи, готовність учасників до співпраці під час вирішення навчальної проблеми, яка повинна спонукати учнів до пошукової діяльності, обміну власним досвідом, думками, розвивати вміння та навички самостійно працювати. Далі в процесі спілкування
учні виявляють не тільки знання предмета, а й уміння узагальнювати, робити логічні висновки, у них формуються комунікативні уміння — у процесі обговорення свою думку необхідно висловлювати стисло і не відхилятися від теми; демонструвати вміння не тільки говорити, а й слухати. Наступний етап — презентація групових рішень — може бути організований по-різному, залежно від характеру взаємодії учасників груп (спільно-індивідуальна, спільно-послідовна, спільно-взаємодіюча). Спільно-індивідуальна форма передбачає представлення результатів власної діяльності кожного учасника, обговорення та вибір доцільного варіанта. При спільно-послідовній -- результат діяльності кожної групи є фрагментом, необхідним для побудови загальної відповіді. Спільно-взаємодіюча форма обумовлює вибір певних аспектів групових рішень, на основі яких приймається колективне. На підсумковому етапі учні оцінюють, наскільки вдалося створити атмосферу співробітництва у групі, підбивають підсумки виконаної роботи.
Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів інтерактивні технології діляться на чотири групи: - Інтерактивні технології кооперативного навчання. - Інтерактивні технології колективно-групового навчання. - Технології ситуативного моделювання. - Технології опрацювання дискусійних питань.
Розглянемо конкретніше кожну групу інтерактивних технологій і наведемо приклад їх використання на уроках географії: Інтерактивні технології кооперативного навчання На уроках засвоєння і на уроках застосування знань, умінь і навичок доцільною є організація парної і групової роботи. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь і навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку. До даної групи належать такі інтерактивні технології: Робота в парах, „ Ротаційні „ (змінювані) трійки, „Два – чотири – всі разом ” , „Карусель ”, робота в малих групах,
„ Акваріум ”, „ Кути ” , „Коло ідей ” та інші. Познайомимося ближче з роботою в малих групах. Дану технологію варто використовувати для вирішення складних питань, що потребують колективного розуму.
Щоб організувати роботу треба дотримуватись певної послідовності в організації та проведенні :
1. Переконайтесь, що учні володіють знаннями та вміннями, необхідними для виконання завдання.
2. Об’єднайте учнів у групи. П’ять учнів – оптимальний варіант.
3. Запропонуйте їм сісти по групах. Переконайтеся, що учні сидять по колу. Усі члени групи повинні добре бачити один одного.
4. Повідомте про ролі, які діти повинні виконувати, попередньо розподіливши їх поміж собою (головуючий, секретар, посередник, доповідач або інші).
5. Будьте уважні до питань внутрішньо групового керування.
6. Дайте кожній групі конкретне завдання й інструкцію щодо роботи.
7. Стежте за часом. Його повинно бути досить. Підготуйте окремі завдання для тих, хто справиться раніше.
8. Будьте готові до підвищеного шуму.
9. Пропонуйте допомогу групам, якщо така потрібна, не нав’язуючи своїх думок, рішень.
10. Запропонуйте групам подати результати роботи. Обговоріть дану тему всі разом і визначте спільний результат (можливий запис рішень).
11. Запитайте в учнів, чи була проведена робота корисною і чого вони навчилися.
12. Прокоментуйте роботу груп. Забезпечте нагороди чи заохочення. Розглянемо методику проведення деяких технологій. „ КОЛО ІДЕЙ ” Прикладом роботи в малих групах є технологія „Коло ідей ”, метою якої є вирішення суперечливих питань, створення списку ідей та залучення всіх учнів до обговорення поставленого питання. Технологія застосовується, коли всі групи мають виконувати одне й те саме завдання, яке складається з декількох питань, які групи представляють по черзі ( по колу ). Розглянемо приклад використання даної технології. Фрагмент уроку географії у 8 класі Тема уроку: Природні комплекси морів, що омивають Україну. Чорне море.
Інтерактивна частина уроку проводиться шляхом застосування технології „Коло ідей ”.
1. Об’єднання дітей у групи.
2 Оголошення завдань для кожної групи. І група –Океанологи. ІІ група-Кліматологи. ІІІ група –Біологи. ІV група –Екологи.
3. Самостійна робота учнів в групах. Кожна група вивчає і обговорює матеріал користуючись різними джерелами. Усі в групі повинні знати відповіді на питання плану а) суть явища; б) де найчастіше зустрічається; в) наслідки.
4. Бесіда за питаннями.
5. Створення асоціативного куща - екологічні проблеми Чорного моря 6. Рефлексія ( підведення підсумків ) інтерактивної вправи. Інтерактивні технології колективно-групового навчання До даної групи відносяться інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну ( фронтальну ) роботу всього класу. Сюди належать:„Обговорення проблеми в загальному колі ” „ Мікрофон ”, „Незакінчені речення ” , „Мозковий штурм ”, „Ажурна пилка ”, „Аналіз ситуації ”, „Дерево рішень ”, „Броунівський рух ” та інші.
Розглянемо деякі з них: „ МІКРОФОН ” Надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку, позицію.
Як організувати роботу .
1. Ставимо запитання класу.
2. Пропонуємо якийсь предмет - „ мікрофон ”, який учні передаватимуть один одному, по черзі беручи слово.
3. Надаємо слово тільки тому, хто отримує „ мікрофон ”.
4. Пропонуємо учням говорити лаконічно й швидко.
5. Не коментуємо і не оцінюємо відповіді .
„НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ ” Дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими .
Як організувати роботу .
1. Учитель формулює незакінчене речення і пропонує дітям висловлюючись закінчувати його .
2. Кожен наступний учасник повинен починати свій виступ із запропонованої формули . Можна використати під час рефлексії (підсумків). Наприклад: - На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було ... - Сьогодні я побачив ( зрозумів ) , що ...
„ ПОШТА ” Така технологія забезпечує чи не єдину форму індивідуального розв’язання проблеми учасниками. Алгоритм проведення:
1. Розсадити учасників навколо столів ( щоб утворилось коло ).
2. Роздати кожному учаснику конверт та листки паперу. У верхньому кутку конверта написано ключову фразу „ Проблема, яку я маю вирішити, полягає у...”
3. Учні закінчують речення чітким описом проблеми ( на конверті )
4. Кожен учасник передає свій конверт сусідові. Той читає проблему і на листочку пише можливий варіант її вирішення, кладе листок в конверт і передає іншому. Конверти рухаються по колу.
5. Коли учасники врешті знову отримують свої конверти, вони зачитують можливі варіанти
6. Вибирається найкраща ідея.
„МОЗКОВИЙ ШТУРМ ” Мета мозкового штурму в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми, від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу. Порядок проведення:
1. Запропонуйте учням сісти так, щоб вони почувалися зручно та невимушено.
2. Визначте основні правила.
3. Повідомте їм проблему, яку треба вирішити.
4. Запропонуйте учасникам висловити свої ідеї.
5. Записуйте їх по черзі надходження. Не вносьте в ідеї ніяких коректив. 6. Спонукайте учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої особисті.
7. Намагайтеся не допустити глузування, коментарів або висміювання яких-небудь ідей.
8. Продовжуйте доти, доки будуть надходити нові ідеї.
9. На закінчення обговоріть та оцініть запропоновані ідеї, виберіть та відмітьте найкращі.
Фрагмент уроку географії у 10 класі Тема уроку: Глобальні екологічні проблеми людства. Інтерактивна частина уроку проводиться шляхом застосування технології „ Мозковий штурм ”. Перед проведенням даної інтерактивної вправи учні отримують інформацію про глобальні екологічні проблеми людства.
І. Підготовка до проведення:
1. Об’єднання учнів у групи;
2. Інструктаж щодо проведення;
3. Обирання керівника групи, секретаря, доповідача.
ІІ. Оголошення завдання групам (однакове для всіх груп): - Сьогодні вчені Землі отримали послання, яке я вам зараз зачитаю: - „Дорогі наші предки. До вас звертаються люди з майбутнього, з 2999 року. Зараз Земля виглядає зовсім по іншому: не залишилось рослин і тварин; вся вода насичена речовинами, що роз’їдають навіть метали; ми всі ходимо в кисневих масках та спеціальних костюмах, що захищають нас від сонячного світла; планета вкрита купами сміття. На Землі - екологічна катастрофа! Допоможіть нам, порадьте щось, адже все почалося з вас! Чекаємо відповіді. Ваші нащадки ” - Отож давайте спробуємо знайти рішення даної проблеми.
ІІІ. Проведення інтерактивної вправи:
1-й етап – створення банку ідей. Під час цього етапу групи набирають якомога більше ідей. Записуються навіть самі абсурдні ідеї.
2-й етап – аналіз ідей Всі запропоновані ідеї група розглядає критично. При цьому дотримується правила: в кожній ідеї бажано знайти щось корисне, раціональне зерно, можливість розвинути її.
3-й етап – обробка результатів Групи відбирають від 2 до 5 самих цікавих рішень і доповідач зачитує їх класу і вчителю. Всі ідеї фіксуються на дошці.
ІV. Підведення підсумків: Обговорюються вибрані рішення, вибираються кращі ідеї, учні роблять висновки. На основі даної вправи учні дома складають лист-відповідь.
V.3. технології ситуативного моделювання Модель навчання у грі - це побудова навчального процесу за допомогою включення учня у гру. Арсенал інтерактивних ігор досить великий, але найбільш поширеними серед них є моделюючі.
Як правило, кожна така модель навчання реалізується за чотири етапи:
1. Орієнтація (введення учнів у тему, ознайомлення з правилами гри)
2. Підготовка до проведення гри (визначення ігрових завдань, ролей, викладення сценарію...)
3. Основна частина – проведення гри
4. Обговорення.
Технології ситуативного моделювання : Імітаційні ігри , „Спрощене судове слухання”, Рольові ігри ... „РОЛЬОВА ГРА ” Мета рольової гри – набути досвіду шляхом гри, допомогти навчитися через досвід та почуття. Під час рольової гри учні вчаться аналізувати, думати, бути самостійними і відповідальними. Адже виконання будь-якої ролі потребує певних зусиль і творчості. Іноді проведення таких ігор потребує попередньої підготовки учнів (консультантів, спеціалістів, керівників...) , і це сприяє поглибленню знань.
Фрагмент Уроку географії у 8 класі
Тема уроку: Фізико-географічна країна Українських Карпат. Інтерактивна частина уроку проводиться із застосуванням технології „Рольова гра”
1. Підготовка до гри: постановка завдання, введення учнів у ролі. „- Сьогодні ми з вами здійснимо захоплюючу подорож до унікального куточка природи нашої України – до Українських Карпат!
Як і в кожній експедиції нам потрібні спеціалісти: картографи, кліматологи, гідрографи, ґрунтознавці, зоологи і ботаніки. Також нам потрібні керівник експедиції і секретар, який фіксуватиме все, що ми дізнаємося в ході експедиції. Отож давайте розподілимо ролі та почнемо нашу подорож. Кожна група фахівців повинна зібрати матеріали по своїй темі і підготувати короткі звіти, які секретар внесе до таблиці на дошці. Тож рушаємо!”
2. Пошукова експедиція - самостійна робота учнів з наявним матеріалом: атласами, підручником, ілюстраціями, додатковою літературою. В ході пошуку керівник експедиції і секретар готують питання кожній групі.
3. Проведення гри. Спочатку слово надається керівнику експедиції, який повідомляє наскільки важливо дослідити саме цей куточок природи. Потім по черзі керівник експедиції надає слово фахівцям, які розповідають усім, що вони „ знайшли ” і які висновки з їхніх знахідок можна зробити. Представники говорять від першої особи (грають роль) а секретар записує головне в таблицю. Після кожного виступу група дає відповіді на питання, які виникають у присутніх а також на питання керівника. Після останнього виступу таблиця повинна бути заповнена. Варіант таблиці: Положення, рельєф, корисні копалини Клімат (тип клімату, температура, опади ) Внутрішні води Ґрунти Рослинність Тваринний світ.
4. Підсумкова частина. Обговорення. Підводяться підсумки. Вчитель або керівник експедиції пропонує одному з учасників описати Карпати за таблицею. Визначаються учні, що грали найкраще. Учні виводяться з ролей – обов’язково!
Технології опрацювання дискусійних питань Дискусія – широке публічне обговорення спірного питання. Застосування у практику технології дискусійних питань сприяє розвитку критичного мислення, дає можливість визначити власну позицію, формує навички відстоювати свою думку, поглиблює знання з обговорюваної теми. Дискусія вчить глибокому розумінню проблеми, самостійній позиції, оперуванню аргументами, критичному мисленню, зважати на думки інших, краще розуміти інших, а також сприяє уточненню власних переконань і формуванню власного погляду на світ. Запорукою успішності дискусії є її чітка організація. Протягом усієї роботи учитель тримає в полі зору три основні моменти: * мета, від якої під час дискусії не слід відхилятися; * час, якого слід дотримуватися, щоб встигнути досягти визначеної мети; * підсумки, які треба підбити, аби не втратити сенс самої дискусії. Технологія опрацювання дискусійних питань включає методи: Метод „ ПРЕС ” , „Займи позицію ” , „Зміни позицію ”, „Неперервна шкала думок ”, „ Ток-шоу ”, „ Дебати ”, Дискусія , „Я так думаю ”. Роботу над навчанням учнів дискутувати, краще за все починати з технології:
„Метод ПРЕС ”. Цей метод дає учням змогу під час уроків вибирати аргументи або висловлювати свою думку з дискусійного питання. Як організувати роботу:
1. Ознайомте учнів з алгоритмом методу ПРЕС.
2. Поясніть механізм етапів, наведіть приклади, дайте відповіді на можливі запитання учнів.
3. Перевірте, чи розуміють учні механізм застосування методу.
4. Коли алгоритм методу буде зрозумілий всім учням, запропонуйте їм спробувати самим.
Застосовуйте метод „ ПРЕС ” на уроках, де необхідна аргументація думки. Алгоритм діяльності:
1. Позиція: почніть зі слів „- Я вважаю, що...” та висловіть свою думку, точку зору.
2. Обґрунтування: починаючи словами „- ... тому, що...”, наведіть причину появи цієї думки.
3. Приклад: продовжуйте висловлювання словами : „- ...наприклад...” та наведіть факти, дані в підтримку вашої позиції.
5. Висновок: закінчіть висловлювання „ – Отже (тому), я вважаю...” і узагальніть свою думку.
Дані технології можна застосовувати на уроках географії при вивченні проблемних питань та питань, які потребують обговорення.
Отже, використання інтерактивних методів та форм надає можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої в класі навчальної проблеми. Вільне спілкування на уроці, висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих — необхідні умови, що забезпечують ефективність нових технологій. Використання нових інформаційних технологій змушує переглядати зміст навчального предмета "географія". Від вивчення великого обсягу фактичного матеріалу поступово має сенс переходити до навчання прийомам його самостійного пошуку, узагальнення і систематизації, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють з постійно зростаючою швидкістю обробляти і надавати доступ до великого обсягу людських знань.
Особливо велику роль тут грають бурхливо розвиваються телекомунікаційні мережі типу Інтернету, що стирають просторові бар'єри. Спільна діяльність учнів у процесі освоєння навчального матеріалу означає , що кожний вносить свій внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. В умовах доброзичливості , взаємної підтримки учні одержують не тільки знання, але йде і розвиток пізнавальної діяльності, що переводить її на більш високі форми кооперації і співробітництва.
У ході діалогового навчання учні вчаться критично мислити , вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, брати участь у дискусіях , спілкуватися з іншими людьми. З метою підтримки інтересу до предмета рекомендується впроваджувати науково - пошукові дослідницькі уроки.
Серед форм і методів, які включає у себе інтерактивне навчання на уроках географії мають переважати наступні: Форми: традиційні і нетрадиційні творчі, самостійні роботи, уроки-семінари , ділові ігри, конференції, подорожі і т.д. Методи : інтерактивні, метод дискусій, метод проектів, метод проблемного викладення матеріалу.
Таким чином інноваційні технології, які я використовую на своїх уроках допомагають мені в прагненні, щоб діти отримали знання, які використовували в житті.