конспекти уроків

Тема: Водні маси, їх властивості. Океанічні течії.  

Мета:

навчальна: повторити й удосконалити знання про властивості вод Світового океану, сформувати уявлення про закономірності переміщення океанічних вод, показати вплив Світового океану на клімат Землі, окремих її регіонів;

розвивальна: дослідити зміни температури і солоності за картами атласу; визначити вплив течій на клімат узбережжя материків, пояснювати  взаємозв’язки між природними компонентами у географічній  оболонці, у  тому числі — на прикладі своєї місцевості.

виховна: виховувати любов до природи Землі, дбайливе ставлення до неї, повагу до людських знань.

Обладнання: підручник, атлас, карта світу,мультимедійна презентація.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф уроку:   „Океан – це постійний рух, любов і вічне життя”

                                                                                                                          Ж. Верн                                                                                                          

Хід уроку

І.Організаційний момент

Пропоную кожному згадати, що урок-це пізнання нового, невідомого, тому я бажаю гарного настрою, позитивного спілкування та чекаю від вас активної роботи                                                                                                      

                                                             

- Діти,  хто з вас відпочивав на морі?

- Чим морська вода відрізняється від прісної?

- Чому люди їдуть до моря?

 Сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож по водах Світового океану. Щоб подорож була успішно пригадаємо.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Бліцопитування                                                                                          

1.Великі об’єми повітря тропосфери  з певними властивостями (t, вологістю)…

2.Залежно від широти місцевості повітряні маси розрізняють …

3.Жарка, волога,повітряна маса…

4.Повітряні маси взимку холодні, влітку теплі…

5.Повітряна маса, що сформувалась над океаном…

6.Жаркі, сухі повітряні маси…

7.Світовий океан це частина гідросфери, що складається з …

ІІІ.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

  • Яке значення має вода в житті людини ?
  • Як ви розумієте Світовий океан - скарбниця людства?

Світовий океан -“колиска життя”, “кухня погоди”, основне джерело кисню, продукт харчування, транспортна магістраль, рекраційні ресурси  та багато чого ще. При цьому Світовий океан залишається найбільшою загадкою нашої планети.

Загадка                                             

В океані є річки, які не пересихають від найбільшої посухи,               

Які не виходять з берегів під час повені.

ІV.Оголошення теми уроку. Водні маси, їх властивості. Океанічні течії.            

Очікування.

-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (учні говорять).

- Де можна використовувать данні знання?

- Отже  метою сьогоднішнього уроку є такі аспекти.

Проблема уроку: Чому змінюється властивості води у Світовому океані на його поверхні та з глибиною?                                                                           

Саме ми спробуємо визначити про основні  властивості водних мас , закономірності океанічних течій .

V.Актуалізація опорних знань

  • Як змінюється температура води в океані?
  • Що таке солоність, від чого залежить?
  • Що таке проміле?

Вивчення нової теми

                              Водні маси                                                          

              t                                ‰

         25-29    екватор.           35

          20-25   тропіч.         36-37

        10 -15   помірн.         33-34

         -2-0     полярн.            32           

Робота з підручником                                                                              

І. група стр.32

- Що таке солоність;

- За картою « Розподілу солоності поверхневих вод океану», виявіть      закономірності солоності поверхневих вод Світового океану.

Отже  %о вод залежить опадів , випаровуваності, опріснення річками, талими водами.

ІІ. група   стр.32

  • Яка середня температура океанічних вод?
  • Як змінюється температура поверхневих вод Світового океану від екватора до полюсів, відносно материків ?

Отже температура поверхневих вод залежить від клімату.

ІІІ. Група                                                                                                                                    

  • Як змінюється температура з глибиною?                                                               

Отже  температура з глибиною змінюється особливо швидко 300м. від поверхні 25-10 град., на глибині 2-3 км. 0.

                                      Презентація учнів, створення ЛОС                                                                                               

Закономірності поширення течій

  • Що таке океанічна течія?
  • Причини виникнення океанічних течій.

Прийом«Моє дослідження»  стр.33(мал.19,фізич. світу)                            

-Знайдіть течії, у назви яких відображена особливість циркуляції  атмосфери                                                                                               

-  Нанесіть на контурну карту найбільші течії;

- Як течії впливають на клімат?

Фізкультхвилинка                                                                                відео                                                                      

Фізкультхвилинка "Море»

До моря швидко ми спустились,                (Ходьба на місці.)

Нахилились та умились.                         (Нахили вперед, імітація вмивання.)

Побачили камінці —                                (Виставити праву руку

Потримали у руці,                                     вперед, потім ліву.)

Потім кинули у воду.                              (Змах правою рукою, змах лівою рукою.)

Перестрибнули колоду.                          (Стрибки на місці.)

Почали всі разом плавать.

Руками — раз, це брас.                            (Імітація плавальних рухів.)

Одною, другою рукою — це кроль.

Усі, як один, пливемо, як дельфін.

На берег вийшли, і                                     (Ходьба на місці.)

Ми вирушаємо додому. 

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

  • Які особливості поширення водних мас  у Світовому океані?
  • Як впливають течії на клімат;
  • Чому люди прагнуть потрапити до моря.

 Прийом  « Міні практикум» (уявна подорож по океану, за картою)         

  • Впізнай водну масу;

 - Визначте, якою течією можна найшвидше здійснити навколосвітню подорож;

- Біля берегів о. Великобританія знайшли закорковану пляшку, в яку була вкладена записка. На жаль, у ній зберігся тільки один запис: 18° пн. ш. Знайдіть на карті цю точку та зробіть припущення, де пляшку кинули у воду.

- Поясніть, чому на узбережжі Баренцевого моря за полярним колом є незамерзаючий морський порт Мурманськ.

Експрес - тести ( самоперевірка)                                                            1.Укажіть, що найбільше впливає на температуру поверхневих вод Світового океану.

А морські течії

Б танення льодовиків

В географічна широта

Г приплив річкової води

2.Укажіть широти, для яких характерна найвища солоність поверхневого шару Світового океану.

А тропічні

Б екваторіальні

В приполярні

Г помірні

3. Назвіть теплі течії:

А. Гольфстрім

Б.Перуанська

В.Течія Західних вітрів

Г.Курасіо

Д.Північно Пасатна

4. Назвіть холодні течії:

А. Гольфстрім

Б.Перуанська

В.Течія Західних вітрів

Г.Курасіо

Д.Каліфорнійська

5.Обчисліть кількість( у кг) кухонної солі, яку можна одержати, випарувавши один кубічний метр води Червоного моря (хлорид натрію- 78% солей, розчинених у морській воді).

VIІ. Підсумок уроку

Рефлексія                                                                                

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я виконував завдання…
  • Тепер я можу…
  • Я навчився…
  • У мене вийшло…
  • Я спробував…
  • Я буду викоритистовувати

VIІІ. Домашнє завдання:                                                        

  • Опрацювати § 8;
  • Вивчити номенклатуру океанічні течії;
  • Підготувати повідомлення про течії (за бажанням).

Тема:Населення. Держави. Звязки України з державами Африканського континенту.

Мета:знаннєвий компонент

-поглибити знання про особливості населення Африки( расовий склад, розміщення, процеси відтворення);

-розуміти: особливості сучасного розвитку країн;

діяльнісний  компонент

-поглибити роботу з тематичними картами, знаходити найбільші країни Африки, та їх столиці, дослідити соціально-економічні проблеми регіону;

ціннісний компонент

-висловлювати  судження про вплив природних умов, ресурсів на економічний розвиток регіону;

Обладнання: підруч. 19,20 , атласи стор.8, політ.карта, мельт. презентація.

Основні поняття:раса, населення, густота, країна, політична карта, народи, демографічний вибух, густота населення, держава, колонія.

Наскрізні змістові лінії: ЕБСР, ЗБ, ГВ,ПФГ;

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична грамотніст, екологічна грамотніст,здоровя життя , підпрємливість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Очікування : пояснювати закономірності, особливості розміщення населення, розвитку країн Африки, пояснювати соціально-екологічні проблеми супіства,регіону

Епіграф:                                                            « Я родом з Африки»

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Пропоную кожному згадати, що урок-це пізнання нового, невідомого, тому я бажаю гарного настрою, позитивного спілкування та чекаю від вас активної роботи .  Повідомлення, що діти  оцінюють свої знання самостійно ( картки самооцінки) на столах 

  Робота з епіграфом  уроку                            « Я родом з Африки»                                                                   

Математика географічна

1. Знайдіть суму цифр площі Африки.

2. До цього числа додайте кількість материків на Землі.

3. Від отриманого числа відніміть кількість океанів, що омивають Африку.

4. Отримане  число поділіть на кількість морів, що омивають материк Африку.

5. До цього числа додайте цифру - місце, що займає африканський материк за площею.
Відповідь:7 учні вашого класу сьогодні будуть подорожувати  країнами Африки

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліцопитування  (вчитель звертає увагу на використання настінної карти світу,  атласи стор. 21) )

  • - в яких кліматичних поясах розташована Африка?

-назвіть особливості розміщення природних зон Африки;

-назіть природні зони Африки;

- які природні зони Африки найкраще освоєні  людиною;

- які стихійні явища характерні на материку;

-чому екологічні проблеми на материку потребують обов’язкового вирішення?

ІІІ.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Відео

- Як ви розумієте , що таке населення;

-Чому так важливо знати про особливості населення регіону, країни.

ІV. Оголошення теми уроку   Населення. Держави. Звязки України з державами Африканського континенту.

Очікування.

-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (учні говорять).

- Де можна використовувать данні знання?

- Отже  метою уроку є такі аспекти:

Африка - континент, на якому знайдені сліди життєдіяльності найдавнішої людини планети. Тому материк вважають батьківщиною людства. Саме в Африці існували могутні держави Стародавнього світу: Стародавній Єгипет, царство Карфаген. На данному континенті світові запаси мінеральних ресурсів, лісових, дорогоцінних метелів.Водночас Африка є наймолодший регіон світу, і найвідсталіший материк.Чому все це поєдналося з Африкою.

Проблема уроку: Чому Африка найбідніший регіон світу?

V.Вивчення нової теми

Народи Африки

  •  ( за підр.стор.72.елек. карта, практ.зош.8, створюємо ЛОС)
  • Зверніть увагу, які народи проживають на півночі, центральній, південній частині материка, о. Мадагаскар;
  • Які релігії поширені серед населення.
  • Позначте на контурну карту найбільш поширені народи.

Розміщення населення (ЛОС)

1 млрд.осіб

демографічний вибух

Н-40-30 осіб(1000 о.)

С-20-15 осіб(1000 о.)

Природній приріст населення  П=Н-С   зростає 20-15 о.(1000 о.)

Підрахуйте населення  Великої Лепетихи зростає, чи зменшується.

Якщо Н-9 о.(1000),С-15 о.(1000)

Тривалість населення  найнижча-49р. ( світі 65р. Європі 72р. Україні  62р.).

Густота Г=н/s (30 осіб)

Урбанізація 40% , сільське населення 60%

Чинники розміщення  (ЛОС) стор. 73.

Держави Африки   (ЛОС)                

Пригадайте:

-Що таке політична карта;

-Назвіть складові політичної карти;

- Що таке країна, держава,

-Колонія

Фізкультхвилинка                                                                     відео

Робота з підручником                                                           Слайд

1ряд  Економічний розвиток держав Африки стор.74-75.

2Охарактеризуйте соціально-економічні проблеми Африки.

3ряд Зв’язки  України з державами Африканського континету стор.75;

Нанесіть на контурну карту основні країни Африки

 

VІ.Закріплення вивченого матеріалу

Чому Африка найбідніший материк світу ?( мобільні групки)  ( презентують)

Запропонуйте шляхи  покращення  соціально-економічного стану (на дошкі прикріплюють)

Прийом  « Міні практикум»

Визначте за скільки год. можна дістатися до курортів Африки

Експрес - тести ( самоперевірка)                                                            

1Назвіть  народи північної  Африки

А) араба, бербери, туареги;

Б) тутсі, пігмеї,ефіопи;

В)малагасійці

2Назвіть чинники  які  впливають на розміщення населення

А) історичні, Б) природні умовиі ресурси, В) економічні, Г) традиційн, Д) релігійні

3.Де найбільша густота населення Африки:

А) долині Нілу,Б) екваторіальних широтах,) В) на сході материка

4Назвіть соціально –економічні проблеми регіону

А) продовольча, безробіття,смертність,тероризм,

Б) туризм, продовольча, природоохоронні об’єкти,

В)освіта, багатства мінеральних  ресурсів, народжуваність.

5Чим приваблює українців регіон Африка

А) туризм, Б) бідність регіону, В) мінеральні ресурси, В) традиції населення

VIІ. Підсумок уроку

Рефлексія                                                                                 Слайд

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я виконував завдання…
  • Тепер я можу…
  • Я навчився…
  • У мене вийшло…
  • Я спробував…
  • Я буду викоритистовувати

VIІІ. Оцінювання  (

ІХ. Домашнє завдання:                                                          Слайд

  • Опрацювати § 19,20;
  • Вивчити номенклатуру країн Африки;
  • Підготуватися до тематичного оцінювання

Тема: Тектонічні структури. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і океанах.

Мета: навчальна повторити, розширити та систематизувати знання учнів про будову літосфери та земної кори; удосконалювати роботу з тематичними картами;

розвивати практичні уміння встановлювати та пояснювати зв’язки між  тектонічними структурами та основними формами рельєфу; розвивати дослідницький підхід до вивчення об’єктів,

виховувати самостійність, відповідальність за прийнятті рішення, виховувати інтерес, дбайливе ставлення до природи,

Тип уроку: комбінований

Форма проведення:

Обладнання: фізична карта світу, відеоматеріали, атласи, підручник § 6, колекція мінеральних ресурсів.

Очікувані результати: учні зможуть називати найбільші платформи та області складчастості; наводити приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості; пояснювати закономірності розміщення рівнин і гір на материках та в океанах.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Ось і дзвоник продзвенів,

на урок всіх запросив.

Працюйте швидко і старанно,

щоб жодна хвилина не втратилась марно.

Тож бажаю діти вам, здолати перешкоди,

                    і щоб сьогоднішні знання вам стали у пригоді!

ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь

Ми продовжуємо вивчати природу нашої планети про явища, процеси  адже ми є складовою природи, Перш, ніж відправитись у мандрівку згадаємо

Прийом «Інтелектуальна розминка»                                                    Слайд

а) Що таке  рельєф, літосфера, земна кора, літосферні плити?

б) Які сили впливають на формування рельєфу?

          в)  Які форми рельєфу ви знаєте?

          г)  Як позначаються  вони на карті?

д) Який рельєф переважає  на  землі ?

ІІІ.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.            Слайд

Відео гори, рівнини

Прийом «Практичність теорії»

З курсу географії шостого класу вам відомо, що будь-які нерівності земної поверхні називають рельєфом. Рельєф материків дуже неоднорідний: безкраї рівнини та гірські масиви, западини та плоскогір’я, долини річок, горби та яри тощо. Якщо зазирнути в океанічні глибини, то на дні також є численні нерівності.

Які чинники обумовлюють формування такого розмаїття форм рельєфу? (Відповіді учнів.)

Серед багатьох рельєфоутворювальних чинників за утворення найбільших та основних форм рельєфу земної поверхні «відповідають» внутрішні сили Землі. Для того щоб зрозуміти закономірності розташування основних форм рельєфу на материках та в океанах, потрібно знати особливості розташування структурних елементів земної кори — платформ та областей складчастості.

- Оголошення теми уроку.                                                             Слайд

- Очікування.

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (учні говорять).

Чому важливо знати про особливості рельєфу?

- Отже, метою сьогоднішнього уроку є такі аспекти.                      Слайд

Прийом«Проблемне питання»                                                                Слайд

Чому в світі переважає рівнинний рельєф?

Які особливості рельєфу нашої місцевості?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Тектонічні структури                                                                      Слайд

 

- Робота з ЛОС                                                                                      дошка

                           Географічний практикум                                         Слайд

- нанесіть на контурну карту  тектонічні структури;

- Робота з підручником (терміни)  стор.24

Закономірності поширення основних форм рельєфу            Слайд

Вчитель

Найбільшими — планетарними формами рельєфу — є виступи материків і западини океанів. Своїм походженням вони завдячують внутрішнім силам Землі, що лежать в основі утворення різних типів земної кори. Континентальному (материковому) типу земної кори відповідають материки. Їхні окраїни затоплені водами океанів. Океанічному типу земної кори відповідає ложе океану. У межах материків і океанів розрізняють дві основні форми рельєфу: гори та рівнини.

- Робота з підручником стр.25

- Робота з картою ( Проаналізуйте закономірності розташування тектонічних структур та основних форм рельєфу, нанесіть на контурну карту великі форми рельєфу, відтворіть в ЛОС)

Вчитель

Розповідь про гори ( класифікація)                                                         Слайд

  • Робота з колекцією гірських порід ;
  • Робота з ЛОС;
  • Робота з контурною картою;

Тематична фізкультхвилинка ( за картою)

Особливості рельєфу дна океанів                               Слайд

 

      Географічний практикум (продовження)            

Вчтель

-У рельєфі дна Світового океану які виділяють складові океану?

 (відповіді учнів)

- Назвіть форми рельєфу дна океану?

- Нанесіть на контурну карту

V. Закріплення.

Вчитель.

- Діти, чи зрозуміло вам той матеріал, над яким ми працювали?

- Перевіримо ваші знання:

Гра «Чомучка»                                                                               Слайд

               Чому в світі переважає рівнинний рельєф?

  • Чому існує зв'язок між рельєфом та тектонічними структурами?
  • Чому в основі материків лежать платформи;
  • Чому в  Україні переважає рівнинний  рельєф ?
  • Чому в межах України існують сейсмічно небезпечні райони?
  • Чому так важливо знати особливості тектонічної будови Землі?    ( дошка магнітна)                                        

Вчитель.

  • Поясніть на конкретних прикладах взаємозв’язок між тектонічною будовою та рельєфом ;
  • Термінологічний словник.

Експрес-тести                                                                                         Слайд

  1. Південноамериканська платформа їй відповідають:

 а) Бразильке плоскогір’я ;                 б)гори Анди ;

в) складчастість ;               г) рівнинний рельєфу .

  1. Складчастостям  відповідають:

а) рівнини;                         б) гори;

в) платформи;                    г) плоскогір’я.

  1. Активні процеси горотворення відбуваються: 

а) на стиках літосферних плит;           б)на платформах;

  1. Назвіть гори альпійської складчастості:

а) Уральські;                      б) Українські Карпати;

в) Гімалаї;                 г) .Скандинавські.

  1. Назвіть особливості рельєфу вашої  місцевості:

а) знаходиться в межах платформи;

б) знаходиться на стику літосферних плит;

в) знаходиться  в межах западини;

  1. Назвіть форму рельєфу вашої місцевості:

а) Причорноморська височина;

б) Причорноморська западина;

в) Причорноморської низовина.

Час вичерпано. Зробимо самоперевірку. Напроти кожної пральної відповіді ставимо галочку. Увага на екран:

1 – а, г; 2 – б; 3 – а; 4 – б, в; 5 – а, в; 6 – в.

- Чи є у класі учні, які не допустили жодної помилки?

VІ..Підсумок уроку

Ось і добіг до завершення сьогоднішній наш урок і нам з вами настав час підсумувати все, що ми встигли зробити та чому навчилися.

-Чи отримали відповіді на свої питання?

VІІ .Оцінювання

Я дуже вдячна вам за плідну співпрацю на сьогоднішньому уроці. Тему «Тектонічні структури. Закономірності поширення основних форм рельєфу» ви продовжуватимете вивчати на наступних уроках географії і зрозумієте ще більше, наскільки важливе місце знання займають  у нашому житті .

 

VІІІ.  Домашнє завдання.                                         Слайд

- Підручник § 6